Wegetarianizm

Wegetarianizm

Wegetarianizm

Zacznijmy od początku – czym jest wegetarianizm? Jest to celowe, świadome i przemyślane wyłączanie z jadłospisu rozmaitych rodzajów produktów, które pochodzą od zwierząt. Chodzi tu głównie o niejedzenie mięs, ale też owoców morza i ryb. Ponadto w niektórych formach wegetarianizmu mówi się też o wyłączeniu z jadłospisu wszelkiego typu produktów odzwierzęcych, czyli pochodzenia zwierzęcego na przykład smalec, żelatyna, ale i jajka oraz sery i mleko, a nawet miód.

Wykluczane są produkty powstałe na skutek uboju. Przyczyną okazuje się zarówno chęć poprawienia swojej kondycji zdrowotnej, poprzez życie ekologiczne, a więc w zgodzie z naturą. Ponadto mowa też o powodach moralnych, czyli chęci ochrony zwierząt. Pojawiają się także niekiedy względy ekonomiczne. Wegetarianizm po raz pierwszy pojawił się na subkontynencie indyjskim. Miało to miejsce w drugim tysiącleciu przed naszą erą i tenże system żywienia pozostał po dziś dzień, stanowiąc jeden z najbardziej powszechnych, uznawanych za racjonalną metodę odżywiania się.

Jeżeli natomiast chodzi o historię rozwoju wegetarianizmu na kontynencie europejskim, to pierwszy raz ten system jedzenia pojawił się w wieku szóstym, również przed naszą erą. Jest hipoteza, że to Pitagorejczycy zajęli się rozpowszechnieniem tego typu jadłospisu bazującego na braku produktów zwierzęcego pochodzenia. Przyczyną jaką owi Pitagorejczycy się kierowali w głównej mierze, były wartości etyczne i cała wyznawana przez nich filozofia życiowa.

Wegetarianizm

Jeżeli ktoś decyduje się, z nieważne w zasadzie jakich powodów, na bycie wegetarianinem czy wegetarianką, konieczne jest zadbanie o to, aby nie naruszona została kondycja zdrowotna naszego organizmu, która pozbawiona produktów zwierzęcych czy też odzwierzęcych zacznie szwankować na skutek braku niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników mineralnych i witamin. Warto zatem koniecznie zwrócić uwagę na uzupełnienie brakujących witamin i minerałów innymi produktami, środkami zastępczymi zamiast produktów zwierzęcych. Przykładowo witamina B12 występuje w jajach, algach, oraz produktach mlecznych i niektórych grzybach.

Jest też w żywności fermentowanej, w tym na przykład w kapuście kiszonej. Witamina D natomiast występuje w nabiale, ale też grzybach czy drożdżach. Białko w postaci produktów sojowych z kolei jest świetnym zamiennikiem wyżej wspomnianych krowich produktów, mleka, serów, masła, ale też i jaj. Dodatkowo występuje białko w jogurtach sojowych oraz tofu i tempeh. Warto też wspomnieć o bogatości białka w orzechach – ziemnych i włoskich, migdałach i orzeszkach laskowych.

Bogate są też w białko nasiona różnego typu, w tym konpie, pestki dyni, sezam oraz słonecznik. Dodatkowo warto wspomnieć o warzywach strączkowych takich jak fasola, soczewica czy ciecierzyca. Nie bez znaczenia jest także w zakresie tych produktów spirulina oraz shitake czyli grzyby. Omega – 3 zaś występuje w różnego typu olejach takich jak sojowy, rzepakowy oraz lniany. Omega-3 jest tez w nasionach typu siemię lniane, konopie siewne oraz w orzechach włoskich. Cennym, wręcz nieodzownym elementem potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu jest również żelazo, jakie obecne jest zwłaszcza w zielonych warzywach liściastych typu fasola, czerwona zwłaszcza, tofu, soczewica, wyroby sojowe, jagody goji, chleb pełnoziarnisty, nasiona słonecznika oraz dyni, suszone owoce, orzechy, glony. Nie zapominajmy także o cynku, który stanowi nadrzędny składnik soczewicy, dyni, brązowego ryżu, ziaren sezamu, orzechy, pieczarki oraz chleb także je zawierają.

Wapń natomiast znajduje się w ziarnach, w tym sezamu oraz produktach mlecznych ale też w dużej ilości w tofu oraz warzywach zielonych takich jak brokuły czy szpinaki. Jest też pełno wapnia w brązowym ryżu, mleku sojowym oraz ryżowym, skorupkach jajek zmielonych, pomidorach, roślinach strączkowych oraz migdałach.